سبد کالا

همه چیز درباره سبد کالا

سبد کالا

همه چیز درباره سبد کالا

۰۶ اسفند ۹۲ ، ۱۶:۳۴

سبد بی‌تدبیری

شمار اخبار ضد و نقیضی در خصوص زمان و کیفیت توزیع سبد کالای دوم روز به روز بیشتر می شود تا جایی که دولت به یک بلاتکلیفی محض در این خصوص رسیده است.

در مرحله اول توزیع سبد کالا، بازتاب تصاویر کم سابقه ای که از به صف کردن مردم برای یک سبد پر از مجهولات و علامت های سوال ثبت شده بود، بی تدبیری های متعدد دیگری را زیر سایه برد.

اشتباهات فاحش در تعیین مشمولان دریافت سبد کالا مثلا مشمول بودن یک مدیرکل و مشمول نبودن آبدارچی همان مدیر و نیز ابهامات مربوط به محتویات سبد از جمله غیرقابل استفاده بودن برخی مواد به دلیل گذشتن از تاریخ مصرفشان، کم فروشی در توزیع برخی مواد و دریافت مبالغی با این عنوان که محتویات سبد از مقدار تعیین شده توسط دولت بیشتر است، تنها بخشی از این بی تدبیری ها به شمار می رود.

با وضعیت پیش آمده دولت تلاش کرد تا اولا محتویات سبد اول را تغییر داده و پنیر و تخم مرغ را از سبد کالایی حذف و به جای آن چای، ماکارونی، قند و شکر را اضافه کند. همچنین گفته شد که دولت قصد تغییر در نحوه توزیع سبد کالا و نیز اضافه کردن تعدادی دیگر از خانوارها با شرایط ویژه مثلا حقوق کمتر از 500 هزار تومان و تعداد بالای 4 نفر را دارد.

با این وجود امروز تقریبا پرونده توزیع سبد کالای دوم در سال 92 بسته شد و در حالی که هنوز فاز دوم سبد اول (6 میلیون خانوار جامانده از لیست دریافت کنندگان سبد اول) هم کاملا اجرا نشده، یکی از مهم ترین وعده های کوتاه مدت اقتصادی دولت یازدهم نیمه کاره ماند.

گفته می شود توزیع سبد کالا در مرحله‌ دوم 1500 میلیارد تومان اعتبار لازم است و این اعتبار هنوز تامین نشده و این موضوع دلیل لغو سبد کالای دوم در سال جاری است. اما به نظر می رسد مشکلات توزیع سبد دوم بسیار فراتر از دلیل اعلام شده باشد.

به نظر می رسد بی تدبیری در توزیع سبد اول و حواشی ایجادشده پیرامون آن، دولت را در یک بلاتکلیفی محض برای تعیین یک سازوکار قابل قبول برای توزیع سبد دوم قرار داده است و فعلا اراده ای برای یک تصمیم قاطع دیده نمی شود. آیا دولت سبد دوم را با همان رویه قبلی توزیع می کند، یا نحوه تعیین مشمولان و چگونگی توزیعش را تغییر می دهد و یا حتی آن را حذف می کند؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی